بانک مقالاتمقالات ادبیمقالات نقد ادبییادداشت

‌نقد مجموعه شعر «وجود» از فاضل نظری

منتقد محسن ذبیح پور

‌نقد مجموعه شعر «وجود» از فاضل نظری

منتقد محسن ذبیح پور

‌‌فاضل نظری سالهاست که هر چه دلش می خواهد می نویسد بدون اینکه به کیفیت هنری ابیات دقت کافی داشته باشد.

روندی که همانطور خودش گفته حاصل دوران پختگی ست اما در واقع فاضل نظری با انتشار مجموعه شعر «وجود» ثابت کرد دوران رو به افول به پایان رسیده و این بار سقوط کرده است.

بعد از موفقیت مجموعه «گریه های امپراطور» از فاضل نظری چند مجموعه شعر دیگر به چاپ رسید که در هر کدام جز دو یا سه غزل خوب نمی شد پیدا کرد. در مجموعه شعر «وجود» نیز نود درصد ابیات به شدت از لحاظ کیفیت ادبی نازل است و ده درصد باقیمانده ی اشعار که نقطه قوت آن هستند در قالب تک بیت های خوب در مجموعه پخش شده اند. ویژگی ای که در مجموعه های قبلی فاضل نظری هم به چشم می خورد.

مشکل فاضل نظری این است که یا شعرش گزارش صرف از وقایع بوده و یا از آرایه های ادبی و نگاه شاعرانه ی ضعیف و تکراری در شعر استفاده می کند.

‌بیاییم چند بیت از ابیات بی کیفیت و سطحی از فاضل نظری که تنها گزارش صرف از وقایع، بدون نگاه متفاوت و نوآوری هستند را با هم بخوانیم که فضای بیشتر مجموعه شعر «وجود» را به خود اختصاص می دهند:

۱_ ز هر چه دلخوشی و دلخوری ست بیزارم
از این که فکر کنم عشق چیست بیزارم

از آن که بین رقیبان مرا شناخت، ولی
به طعنه از همه پرسید کیست؟ بیزارم

از آنکه اشک مرا دید و بر غمم خندید
وزآنکه بر سر خاکم گریست بیزارم

۲_ جز اینکه قصه ی پیچیده ای ست خوشبختی
کسی نگفت و ندانست چیست خوشبختی

کجا فلک به کسی روی خوش نشان داده
بیا بگرد ببین سهم کیست خوشبختی

به روی سنگ مزارم بخوان به خط غبار
که مرد با من و با من نزیست خوشبختی

از لحاظ محتوایی نیز بیشتر فضای مجموعه سیاه گونه همراه با القای ناامیدی از زندگی در این جهان است که بیشتر از اینکه حاصل یک نوع نگاه فلسفی عمیق باشد به گونه ای ست که به مخاطب احساس ناامیدی منتقل می کند.
‌ معلوم نیست نوار چاپ آثار ضعیف فاضل نظری تا چه زمانی ادامه دارد اما این مخاطب است که از هر لحاظ ضرر می کند و با متدگیری از این مجموعه ها دست به تولید نسخه ای ضعیف تر از آن می زند. برای خرید هر مجموعه هم باید قیمت گزافی بالغ بر ۹۵۰۰۰ تومان پرداخت کند که نسبت به مجموعه های دیگر ۵۰ درصد گرانتر است. در هر صورت باید یک نفر پیدا شود و به آقای فاضل نظری بگوید لطفا ایست و دیگر بس است. اما بعید می دانم چرخ چاپ این شاعر که شهوت زیادی برای تکثیر دارد به این زودی ها متوقف شود.

منتقد محسن ذبیح پور

لینک کوتاه مطلب

امتیاز کاربران: 1.05 ( 2 رای)

مدیر کانون شاعران معاصر، شاعر و ترانه سرا و گردآورنده کتاب برگزیده سیمرغ شعر (شاعران برگزیده سراسر کشور) فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی در رشته ادبیات فارسی

مشاهده بیشتر
کتاب پرواز نهنگ ها مجموعه اشعار سپید عبدالله محمدزاده سامانلو برای خرید کتاب و واریز باشماره 09902034931 و یا پنل چت در سایت پیام بدهید

عبدالله محمدزاده سامانلو

مدیر کانون شاعران معاصر، شاعر و ترانه سرا و گردآورنده کتاب برگزیده سیمرغ شعر (شاعران برگزیده سراسر کشور) فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی در رشته ادبیات فارسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
شروع گفتگو
1
نیاز به راهنمایی دارید؟
Scan the code
سلام
چنانچه سوالی دارید با ما در واتساپ در ارتباط باشید