خبرهاخدمات ما
موضوعات داغ

چاپ کتاب

چاپ کتاب با بهترین کیفیت خدمات و پشتیبانی حرفه‌ای از مولفین عزیز در کانون شاعران معاصر انجام میشود. اگر در هر مرحله از چاپ کتاب هستید و سوالاتی در این زمینه ذهنتان را مشغول کرده، همین حالا با ما تماس بگیرید و از طریق مشاوره رایگان راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

مشاوران کانون شاعران معاصر در هر زمینه‌ای از چاپ پاسخگوی سوالات شما عزیزان خواهند بود. راه های ارتباطی با مرکز به شرح زیر است:

تماس با مرکز

شماره تماس: 

۰۹۹۰۲۰۳۴۹۳۱
۰۹۳۶۲۰۴۵۱۳۵

شماره واتساپ:

۰۹۹۰۲۰۳۴۹۳۱

دلیل چاپ کتاب چیست؟

همه ما می دانیم که در این دنیا هر کسی علاقه مندی های خاص خودش را دارد و پدیدآورندگان کتاب که شامل نویسندگان، شاعران،هنرمندان،دانشمندان و خیلی افراد عادی که در موعات مختلف می توانند نوشته های خود را به کتاب تبدیل کنند و در دسترس تمام مردم قرار دهند و هر کسی بر حسب نیاز خود ازآنها استفاده نماید.

در دوره زمانه ما برای اینکه هر کسی بتواند از اثر خود حفاظت کند و آن را ثبت نماید و همچنین بتواند برای آیندگان به یادگار بگذارد و همچنین جهت استفاده عام و خاص در اختیار قرار دهد راهی جز چاپ آن مطالب بصورت کتاب ندارد و به خصوص با بزرگ شدن فضای مجازی این امر خیلی ضروری هم به نظر می رسد.

شرایط چاپ کتاب چیست؟

چاپ کتاب مراحل و شرایط خاص خود را دارد که می توان با ترتیب زیر آن را عنوان کرد:

  1. جمع آوری مطالب
  2. ویراستاری مطالب
  3. تایپ و آماده سازی مطالب
  4. صفحه آرایی و آماده سازی کتاب به صورت فایل چاپی
  5. گرفتن شابک
  6. ارسال برای وزارت ارشاد و دریافت مجوز
  7. دریافت فیپا یا شناسه از کتابخانه ملی
  8. طراحی جلد کتاب
  9. آماده سازی برای چاپ کتاب و شرایط خاص آن
  10. اعلام وصول کتاب بعد از چاپ و پایان

مراحل چاپ کتاب1. جمع آوری مطالب برای چاپ کتاب

هر کسی درهر زمینه ای که فعالیت دارد و در آن خصوص مطالبی تالیف کرده به عنوان شاعر،داستان نویس،استاد دانشگاه و یا هر نویسنده و مترجمی بایستی مطالب خود را نوشته و آماده نماید تا بتوان اولین قدم در چاپ کتاب پا گذاشت.

2. ویراستاری مطالب

بعد از اینکه مطالب نوشته و آماده شد در این مرحله بایستی ویراستاری شود و مطالب از نظر املایی، محتوایی و دستوری و … مورد بررسی قرار بگیرد تا مشکلی در مطالب نباشد چرا که بعد از چاپ کتاب دیگر نمی توان کاری کرد جز اینکه در چاپ بعدی مجدد اصلاح و ویرایش گردد.

بیشتر بخوانید:

بوم‌شناسی فرهنگی، پسازبانی و شعر بوم گرا

3. تایپ و آماده سازی مطالب برای چاپ کتاب

بعد از نوشتن و ویراستاری مطالب و نهایی شدن درستی مطالب در چاپ کتاب، مرحله تایپ می باشد هرچند که الان همه کارها از ابتدا تایپ می گردد و کار راحت می شود.

4. صفحه آرایی و آماده سازی کتاب به صورت فایل چاپی

بعداز تایپ و ویراستاری مطالب، حالا مرحله تنظیمات و مرتب کردن و چیدمان مطالب و صفحه آرایی و شماره گذاری و تیر و سرفصل و موارد دیگر می باشد. تمام زیباسازی داخلی کتاب در این مرحله انجام می گردد.

برای این مرحله از چاپ کتاب، از دو نرم افزار office word یا indisign استفاده می شود.

5. گرفتن شابک

اخذ مجوز شابک کتاب ( شماره استاندارد بین‌المللی کتاب ) که در دنیا به شماره ISBN شناخته می‌شود است. برای دریافت شابک کتاب نیاز است تا از طریق مجموعه‌ای که مجوز چاپ و نشر کتاب را دارد اقدام کنید.

در این مقاله تمامی موارد مربوط به شابک کتاب، نحوه استعلام شابک کتاب، اجزای شابک کتاب همینطور اینکه شابک کتاب چیست و حتی تشخیص شابک‌های تقلبی آشنا خواهید شد.

بهتر است بدانید کتاب بدون مجوز هیچ ارزش و اعتباری ندارد و حتی این امکان وجود دارد که شخصی اطلاعات مربوط به کتاب شما را دریافت نماید و کتاب را به نام خود ثبت کند. ( همیشه مطمئن شوید که با شخص و ناشر مورد اعتمادی همکاری می‌کنید).

نحوه دریافت شابک برای چاپ کتاب

برای دریافت شابک کتاب می‌توانید به‌طور مستقیم با ما در ارتباط باشید تا تمامی مراحل موردنیاز برای دریافت شماره استاندارد بین‌المللی کتاب را برایتان انجام دهیم.

راهنمایی: شابک کتاب درواقع همان «شماره استاندارد بین‌المللی کتاب» است.

هر ویراست از یک کتاب دارای شمارهٔ شابک خاص خود است؛ مثلاً اگر کتابی هم به‌صورت الکترونیکی، هم با جلد نرم و هم با جلد سخت منتشر شود هرکدام از این‌ها شابک متفاوتی دارد.

بیشتر بخوانید:

شاعران معاصر ایران از ابتدا تا کنون

شابک کتاب در دنیا بانام ISBN ( International Standard Book Number ) شناخته می‌شود. پس هر زمان با کلمات ISBN، شماره استاندارد بین‌المللی کتاب و شابک کتاب روبرو شدید باید بدانید که تمام این‌ها به یک موضوع اشاره دارند.

اجزای شابک کتاب

شابک کتاب به پنج قسمت تقسيم می‌شود. سه قسمت از آن داراي طول متغير است؛ اما اولين و آخرين قسمت آن دارای طول ثابتي است. برای خوانایی بیشتر شابک کتاب و تقسیم‌بندی بخش از خط تیره یا فاصله در بین قسمت‌ها استفاده می‌شود.

شماره استاندارد بین‌المللی کتاب یک شماره 13 رقمی است که قبل از شروع پروسه چاپ کتاب باید از طریق ناشرین قانونی این مجوز را از نهادهای مربوطه اخذ کنید.

به‌واسطه شماره ISBN به هر اثر ( کتاب، فیلم و …) شناسه‌ای اختصاصی داده می‌شود که توسط این شناسه می‌توان از هر جای دنیا صحت این اثر را پیگیری کرد.

ساختار شابک شامل شناسه‌های زير است:

  1. پیش‌شماره: این عدد تنها می‌تواند عدد ۹۷۸ یا ۹۷۹ باشد و همیشه ۳رقمی است.
  2. شناسه گروه ثبت: برای اشاره به یک منطقهٔ زبانی، یا یک کشور. به این کد «شناسهٔ گروه ثبتی» گفته می‌شود.
  3. شناسه ناشر: کد مربوط به انتشاراتی که کتاب را منتشر کرده است.
  4. شناسه عنوان: کد مربوط به ویراست کتاب
  5. رقم كنترل زمان چاپ: این بخش همیشه تک‌رقمی نهایی را نشان می‌دهد و با استفاده از یک سیستم Modulus 10 با وزن‌های متناوب ۱ و ۳ محاسبه می‌شود.

حروف ISBN قبل از شماره درج خواهد شد. 5-08989-571-0-978 ISBN

 

نکته :شابک اولین گام در پروسه اخذ مجوزهای پیش از چاپ کتاب است. و برای ثبت اثر در مراحل بعدی لازم مؤکد است.

هدف از ساخت شماره بین‌المللی کتاب چیست؟

هدف استفاده از شابک ISBN ایجاد شماره خاص برای کتاب و شناسایی راحت‌تر آن است. استفاده از شابک امکان بازاریابی کارآمدتر محصولات توسط کتاب‌فروشان ، کتابخانه‌ها ، دانشگاه‌ها ، عمده‌فروشان و توزیع‌کنندگان را نیز فراهم می‌کند.

6. ارسال برای وزارت ارشاد و دریافت مجوز

بعداز دریافت شماره شابک توسط نشر حالا مرحله ارسال فایل نهایی به سامانه ارشاد هست که محتوای مطالب با نظر کارشناسان، از نظرعلمی و قوانین کشوری و شئونات اسلامی و حتی اخلاقی و … مورد بررسی قرار بگیرد .

7. دریافت فیپا یا شناسه از کتابخانه ملی

فیپا مخفف عبارت فهرست نویسی پیش از انتشار است و عبارت است از فهرست نویسی توصیفی و تحلیلی کتاب پیش از انتشار و درج آن در صفحه حقوقی یا صفحه شناسنامه همان کتاب.

اخذ فیپا یکی از اصلی‌ترین مراحل چاپ کتاب است. اداره کل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی مسئول مستقیم صدور فیپا در جمهوری اسلامی ایران می باشد و هیچ نماینده ای در سطح کشور ندارد و صدور فیپا تنها توسط سازمان و اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران به صورت رایگان انجام می گردد.

لذا هرگونه فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی که تحت عنوان نمایندگان فیپا در شهرستان ها اقدام به صدور فیپا با دریافت وجه از ناشران می‌نمایند، مورد تایید این اداره کل نیست و این اقدام آنها غیرقانونی و قابل پیگیری است.

دریافت فیپا به صورت قانونی

اطلاعات فیپا، در صورتیکه جعلی و غیرقانونی صادر شده باشد، هیچگاه در کتاب شناسی ملی ایران وارد نمی شود و قابلیت جستجو نخواهد داشت. خواهشمند است تمامی ناشران پس از دریافت فیپا، اطلاعات دریافت شده را به صورت صحیح و کامل در صفحه حقوقی کتاب ذکر نموده و از تغییر اطلاعات کتاب پس از صدور فیپا جدا خودداری نمایند و در صورت تغییر قبل از چاپ کتاب با واحد فیپای سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران تماس حاصل فرمایید.

 

8. طراحی جلد برای چاپ کتاب

طراحی جلد یکی از مراحل مهم چاپ کتاب است که جذب مخاطب و نمایانگرمحتوای کتاب است و راهی برای ارتباط مخاطب کتاب با مطالب کتاب که هرچه طرح جلد زیبا و جذاب و مرتبط با محتوای کتاب باشد مطمئن باشید که مخاطب از خرید کتاب پشیمان نخواهد شد.

9. آماده سازی برای چاپ و شرایط خاص آن

در این مرحله که خود قسمت های مختلفی دارد از قبیل نوع کاغذ ها، نوع گلاسه برای جلد کتاب، سایز کتاب و نوع چاپ که خلاصه وار سایز کتابها در قطع های رقعی،وزیری، خشتی،رحلی و … می باشد و همچنین نوع کاغذها که بصورت تحریر 70 یا 80 گرمی وگلاسه براق می باشد و همچنین تعداد چاپ کتاب که تمامی این موارد در قیمت نهایی تاثیرگذار خواهند بود.

10. اعلام وصول کتاب بعد از چاپ و پایان

بعد از چاپ و نهایی شدن کار حالا ارسال چند نسخه از کتاب ها به نشر می باشد که نشر سه نسخه به وزارت ارشاد برای واسپاری 2 جلدکتاب به کتابخانه و یک جلد برای اعلام وصول (خانه کتاب) و یک جلد یا دو جلد برای نشر در آرشیو.

هزینه چاپ کتاب

هزینه چاپ بستگی به موارد مختلفی از قبیل از صفحات، سایز کتاب، نوع کاغذ، نوع گلاسه برای چاپ جلد، رنگی یا سیاه و سفید بودن کار چاپ و تیراژ چاپ کتاب بستگی دارد.

به طورمثال یک کتاب حدودا 100 صفحه ای در قطع رقعی (سایز A5) در تعداد چاپ 50 جلد با دستگاه چاپ دیجیتال با انجام کلیه کارها صفر تا صد با خدمات ما مبلغ 2/000/000 تومان هزینه خواهد داشت و تعداد 100 جلد کتاب مبلغ 3/200/000 هزینه بر خواهد بود. (البته این قیمت اعلام شده تا شهریور سال 1401 می باشد).

زمان لازم برای چاپ کتاب

چاپ کتاب از زمان تحویل فایل ورد و شروع به انجام کارهایی از قبیل صفحه آرایی، ویراستاری، مجوز، فیپا، طراحی جلد و چاپ حدودا بین ۴۵ روز تا ۶۰ روز زمان خواهد برد.

معرفی کتاب

مرحله معرفی کتاب پس از چاپ و جهت معرفی در فضای مجازی و سایت کانون، سایت نشر، سایت های خانه کتاب، گیسوم و… آماده و منتشر خواهد شد و علاوه بر آن در سایت طاقچه در دسترس عموم جهت فروش قرار می گیرد.

خدمات کانون شاعران معاصر در زمینه چاپ کتاب

خدمات کانون شاعران معاصر علاوه بر حمایت از شاعران و نویسندگان در امر چاپ و نشر مطالب و اشعار شامل موارد زیر نیز می‌شود:

  • معرفی کتاب
  • معرفی شاعر یا نویسنده
  • معرفی مقالات خوب در زمینه شعر و ادبیات

همچنین در فضای مجازی با آماده سازی بستر خوب و فعال در شبکه های اجتماعی چون اینستاگرام، تلگرام، واتساپ، آپارات دارای کانال های فعال و گروه های فراوانی در زمینه شعر و هنر و ادبیات می باشد که کلیه آن ها با سایت کانون شاعران معاصر در ارتباط هستند.

علاوه بر آن بیش از ۸۰۰۰ نفر از دوستان شاعر و نویسنده فعال می باشد که با ایشان در ارتباط هستیم و تمامی کم و کیف مطالب و پست ها به اطلاعشان می رسد.

سوالات متداول در زمینه چاپ کتاب

برخی از سوالات پُرتکرار کاربران از کانون در زمینه چاپ و نشر کتاب به شرح زیر است:

برای چاپ کتاب از کجا باید شروع کنم؟

اولین مرحله برقراری ارتباط با کارشناسان کانون و دریافت مشاوره در زمینه خدمات چاپ است.

هزینه چاپ کتاب چقدر است؟

هزینه ها در حالت کلی به عواملی مانند ابعاد و تعداد جلد و …. بستگی دارد. برای آگاهی از تعرفه های دقیق با ما تماس بگیرید.

چاپ کتاب چقدر زمان میبرد؟

در حالت کلی چاپ کتاب بین 45 تا 60 روز زمان خواهد برد.

مدیر کانون شاعران معاصر، شاعر و ترانه سرا و گردآورنده کتاب برگزیده سیمرغ شعر (شاعران برگزیده سراسر کشور) فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی در رشته ادبیات فارسی

مشاهده بیشتر

عبدالله محمدزاده سامانلو

مدیر کانون شاعران معاصر، شاعر و ترانه سرا و گردآورنده کتاب برگزیده سیمرغ شعر (شاعران برگزیده سراسر کشور) فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی در رشته ادبیات فارسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
شروع گفتگو
1
نیاز به راهنمایی دارید؟
Scan the code
سلام
چنانچه سوالی دارید با ما در واتساپ در ارتباط باشید